60 DAGER ANGRERETT
★ ★ ★ ★ 4.2 / 5 PÅ TRUSTPILOT
FRI FRAKT OVER 599 KR

Det som begynte med tinnsoldater og kors, støpt hjemme i en liten garasje, har vokst til et globalt merke – med stekepanner, gryter og tortillapresser som nå finnes i kjøkken over hele verden. Men for handler historien om mer enn vekst – den handler om lidenskap, mål og å bevare en arv.
«Bestefaren min ble kastet ut av den katolske skolen,» forteller Manuel med et smil. «Hver dag på vei til videregående passerte han et støperi. Han ble fascinert av det smeltede metallet, så han sluttet å gå på skolen og begynte i stedet å jobbe som lærling på støperiet. Et år senere fikk han låne en garasje, der han brukte ferdighetene han hadde lært til å starte for seg selv. Det han tjente her brukte han til å utvide virksomheten – og det var slik alt startet,» forklarer Manuel.
Det var denne dristige beslutningen som satte tonen for Victoria. Det som fulgte var tiår med innovasjon og nytenkning. På 1950-tallet leverte Raúl reservedeler til Medellíns blomstrende tekstilindustri. Senere, da importerte deler tok over og den lokale produksjonen falt, endret selskapet retning igjen – denne gangen ved å perfeksjonere designet på en kvern for mais, brukt til å lage arepaer og tortillas over hele Latin-Amerika. Det var på dette tidspunktet at merket Victoria, slik vi kjenner det i dag, ble født.
Navnet? «Det kommer fra dronning Victoria,» forklarer Manuel. «Ifølge legenden donerte hun kverner til latinamerikanske land slik at de slapp å knuse maisen for hånd.»
Tidlig på 2000-tallet sluttet Manuel seg til familiebedriften, med en bakgrunn i designteknikk og en lidenskap for grilling. Han så raskt et potensial for å forbedre ergonomien, funksjonaliteten og finishen på de tradisjonelle støpejernspannene.
«Jeg brukte en av pannene våre og syntes håndtaket var kort og ukomfortabelt. Støpejern er tungt – derfor må det være ergonomisk,» forteller Manuel. Han og teamet hans gikk i gang med å redesigne alt fra grep og helletuter til å integrere oljefang som hindrer søl. «Overflaten vår er også glattere, noe som gjør at innbrenningen bygger seg opp raskere – det er ikke bare estetisk, det er funksjonelt.»
I dag tilbyr Victoria både forhåndsinnbrente og emaljerte støpejernsprodukter, tilpasset ulike typer kokker. Den emaljerte serien har vist seg særlig populær i markeder der kundene er mindre vant til å vedlikeholde støpejern. «Den er rustbestandig, praktisk og rimelig – og du kan fortsatt brenne inn panna på samme måte som med vanlig støpejern. Det finnes rett og slett ingenting annet som dette til samme pris,» sier Manuel.
Til tross for suksessen har ikke reisen vært enkel. Merket har møtt hard konkurranse fra produsenter med lavkost, og kanskje enda vanskeligere – fordommene som følger med å være et colombiansk selskap.
«Når folk hører ‘Colombia’, tenker de ofte på det de har sett på Netflix – det finnes mange negative assosiasjoner,» sier Manuel ærlig. «Vi måtte ringe folk personlig, fortelle historien vår og få dem til å føle seg trygge. Det var hardt arbeid.»
Men utholdenheten ga resultater. Gjennombruddet kom da store amerikanske forhandlere og medier begynte å legge merke til Victoria. Bon Appétit, Food & Wine og til og med The Wall Street Journal roste pannene. Siden den gang har selskapet utvidet til Europa – blant annet til Sverige, Storbritannia, Tyskland og Danmark.
«Vi kan ikke konkurrere med lavprisprodusentene på pris,» sier Manuel. «Men vi vil alltid kunne konkurrere på kvalitet og sjel. Vi har en historie å fortelle, og jeg tror det er nettopp derfor vi fortsatt lever – og vokser.»
Victoria handler om mer enn gryter og panner – målet er sunnere kjøkken. Støpejern er naturlig fritt for giftstoffer, i motsetning til mange non-stick-panner med slippbelegg som kan inneholde PFAS og andre uønskede kjemikalier.
«De siste årene har folk blitt mer opptatt av hva kjøkkenutstyret faktisk er laget av,» sier Manuel. «Under pandemien hadde mange tid til å lage mat, lese etiketter og stille spørsmål. I Victoria mener vi oppriktig at vi skal bidra til å gjøre kjøkken sunnere – det er en del av det vi står for.»
Victorias satsing på helse går hånd i hånd med miljøverdiene deres. Alt støpejern lages av resirkulert stålskrap, produsert og innkjøpt i Colombia, og over 90% av energien i produksjonen kommer fra vannkraft. «Det er sirkulærøkonomi, og det er vi utrolig stolte av,» legger Manuel til.
Selv om Victoria utvikler seg, ligger hjertet fortsatt i Medellín. «Alt produseres her. Vi vil være tro mot røttene våre. Selv når vi tilpasser oss nye markeder, forsøker vi alltid å få med litt av vårt colombianske DNA i alt – innhold, emballasje og produkter.»
I dag er Victoria mer enn et kjøkkenutstyrsmerke. Det er en fortelling om generasjoners utholdenhet, kulturell stolthet og troen på at verktøyene vi lager mat med skal bety noe – og vare.
Manuel oppsummerer det best: «Det som gjør Victoria spesiell, er sjelen bak. Vi er her fortsatt fordi vi bryr oss dypt om hva vi lager, hvordan vi lager det, og menneskene vi lager det for.»
Og favorittretten hans? «Barbecue, alltid. Hver helg. Jeg har elsket det siden jeg var liten. Nå får jeg lage mat med verktøy vi har designet selv, og det er ganske spesielt.»
