Marimekko

Populære produkter

Tuppurainen Brikke

Marimekko

Tuppurainen Brikke

159 kr
Kopeekka Kjøkkenhåndduk

Marimekko

Kopeekka Kjøkkenhåndduk

144 kr
Pieni Siirtolapuutarha Grytelapp 21,5 x 21,5 cm

Marimekko

Pieni Siirtolapuutarha Grytelapp 21,5 x 21,5 cm

148 kr
Letto plywood brikke - 43x22cm

Marimekko

Letto plywood brikke - 43x22cm

359 kr
Pieni Letto Forkle

Marimekko

Pieni Letto Forkle

450 kr
Unelma Håndduk 70x150cm

Marimekko

Unelma Håndduk 70x150cm

214 kr
Varvunraita Håndduk 150x75cm Lyseblå/Mørkegrønn

Marimekko

Varvunraita Håndduk 150x75cm Lyseblå/Mørkegrønn

287 kr
Pieni unikko bordstabelett - Rød, Plomme

Marimekko

Pieni unikko bordstabelett - Rød, Plomme

159 kr
Varvunraita forkle - Vit, svart

Marimekko

Varvunraita forkle - Vit, svart

450 kr
UNIKKO HAND TOWEL 50X100CM

Marimekko

UNIKKO HAND TOWEL 50X100CM

163 kr
SPALJÉ Forkle

Marimekko

SPALJÉ Forkle

450 kr
QUILT Putetrekk 40X40CM

Marimekko

QUILT Putetrekk 40X40CM

313 kr
PUU Brikke 43X22 CM

Marimekko

PUU Brikke 43X22 CM

359 kr
QUILT Kjøkkenhåndkle/NAPKIN

Marimekko

QUILT Kjøkkenhåndkle/NAPKIN

126 kr
UNIKKO Putetrekk 50X50CM

Marimekko

UNIKKO Putetrekk 50X50CM

268 kr
RUUSU MINI UNIKKO

Marimekko

RUUSU MINI UNIKKO

418 kr
Tasaraita Badehåndkle 70X150

Marimekko

Tasaraita Badehåndkle 70X150

261 kr
Tasaraita Håndkle 50X100 CM

Marimekko

Tasaraita Håndkle 50X100 CM

120 kr
TASARAITA Gjestehåndkle 30X50 CM

Marimekko

TASARAITA Gjestehåndkle 30X50 CM

64 kr
ORKANEN HAMAM 50X100 CM

Marimekko

ORKANEN HAMAM 50X100 CM

84 kr
P.UNIKKO Bordstablett

Marimekko

P.UNIKKO Bordstablett

159 kr

Marimekko

Marimekko er et designfirma fra Finland. Marimekko er kjent for sine originale mønster og farger. Allerede i 1951, da Marimekko ble grunnlagt skapte de en sterk og unik identitet i det klassiske mønsteret. Marimekko har sine røtter i Helsinki basert på tekstiltrykkeriet Printex. Grunnleggeren Viljo Ratias kone Armi  Ratia hadde en visjon om tekstiler med dristige mønster og samlet sammen unge lovende kunstnere for å skape nye, innovative mønster til Printex. Dette ble grunnlaget for et nytt firma – Marimekko. Bedriften ble fort anerkjent over hele verden og på 60-tallet sies det at Jacqueline Kennedy bar en kjole designet av Marimekko på forsiden av Sports Illustrated. Armi Ratia. Grunnleggeren av selv sier at Marimekko ikke skaper design ut fra trender og mote, men at de lager tidløse og holdbare produkter som tilfeldigvis ofte er veldig moderne. I dag har Marimekko butikker over hele verden og er velkjent for de fleste av oss med sine klassiske og stiltypiske mønster. Marimekko som varemerke er første og fremst kjent for sine originale farger og trykk som er tydelig koblet til varemerket.


Historie 
Marimekko ble grunnlagt i 1951 og allerede fra starten ble bedriften assosiert med sine typiske og unike mønster, hvilket gjorde at Marimekko fikk en egen identitet. I dag selges Marimekko produktene i over 40 land og har over 150 butikker over hele verden. Marimekkos fremste markeder er Nord Amerika, Asia og Nord Europa.


Visjon
Marimekko har en visjon om å bli den ledende aktøren innen mønsterdesign over hele verden. Bedriften vil fortsette å utvikles innen designmarkedet og vokse på utvalgte internasjonale markeder.


Marimekkos verdier
Marimekkos første grunnverdier er  ”Living, not pretending” og de mener at hvert menneske skal leve sitt eget liv og ikke lat som de er en annen for noen andre. Derfor vil Marimekko bidra til å skape en vakker og hyggelig hverdag med sin design. De vil at dere varemerke skal anses som ekte og genuint. En annen grunnverdi er at de vil skape produkter som gir mennesker glede i lang tid og samtidig verne om miljøet gjennom produksjonsprosessen. Marimekko handler gjennom det finske ordtaket ”we don´t leave our buddies behind” som betyr at man skal verne om sin beste og arbeide som et team. Marimekkos foretakskultur er derfor en atmosfære av tillit og åpenhet som de anser åpner opp for kreativitet og mot. Ved å jobbe utfra sine grunnverdier har Marimekko en langsiktig strategi som de anser å ha fått de dit de er den dag i dag. Sist, men ikke minst mener de at man skal ha det morsomt underveis.