Marimekko

Populære produkter

Kampanje
SPALJÉ Forkle
-43%

Marimekko

SPALJÉ Forkle

469 kr
268 kr
Unelma Håndduk 70x150cm

Marimekko

Unelma Håndduk 70x150cm

224 kr
Kampanje
KONKKARONKKA Skje
-22%

Marimekko

KONKKARONKKA Skje

128 kr
100 kr
Kampanje
Pieni Letto Forkle
-43%

Marimekko

Pieni Letto Forkle

469 kr
268 kr
Kampanje
Letto plywood brikke - 43x22cm
-42%

Marimekko

Letto plywood brikke - 43x22cm

374 kr
217 kr
Kampanje
PUU Brikke 43X22 CM
-42%

Marimekko

PUU Brikke 43X22 CM

374 kr
217 kr
Kampanje
Oiva Varvunraita skål 2dl
-26%

Marimekko

Oiva Varvunraita skål 2dl

132 kr
98 kr

Marimekko

Marimekko er et designfirma fra Finland. Marimekko er kjent for sine originale mønster og farger. Allerede i 1951, da Marimekko ble grunnlagt skapte de en sterk og unik identitet i det klassiske mønsteret. Marimekko har sine røtter i Helsinki basert på tekstiltrykkeriet Printex. Grunnleggeren Viljo Ratias kone Armi  Ratia hadde en visjon om tekstiler med dristige mønster og samlet sammen unge lovende kunstnere for å skape nye, innovative mønster til Printex. Dette ble grunnlaget for et nytt firma – Marimekko. Bedriften ble fort anerkjent over hele verden og på 60-tallet sies det at Jacqueline Kennedy bar en kjole designet av Marimekko på forsiden av Sports Illustrated. Armi Ratia. Grunnleggeren av selv sier at Marimekko ikke skaper design ut fra trender og mote, men at de lager tidløse og holdbare produkter som tilfeldigvis ofte er veldig moderne. I dag har Marimekko butikker over hele verden og er velkjent for de fleste av oss med sine klassiske og stiltypiske mønster. Marimekko som varemerke er første og fremst kjent for sine originale farger og trykk som er tydelig koblet til varemerket.


Historie 
Marimekko ble grunnlagt i 1951 og allerede fra starten ble bedriften assosiert med sine typiske og unike mønster, hvilket gjorde at Marimekko fikk en egen identitet. I dag selges Marimekko produktene i over 40 land og har over 150 butikker over hele verden. Marimekkos fremste markeder er Nord Amerika, Asia og Nord Europa.


Visjon
Marimekko har en visjon om å bli den ledende aktøren innen mønsterdesign over hele verden. Bedriften vil fortsette å utvikles innen designmarkedet og vokse på utvalgte internasjonale markeder.


Marimekkos verdier
Marimekkos første grunnverdier er  ”Living, not pretending” og de mener at hvert menneske skal leve sitt eget liv og ikke lat som de er en annen for noen andre. Derfor vil Marimekko bidra til å skape en vakker og hyggelig hverdag med sin design. De vil at dere varemerke skal anses som ekte og genuint. En annen grunnverdi er at de vil skape produkter som gir mennesker glede i lang tid og samtidig verne om miljøet gjennom produksjonsprosessen. Marimekko handler gjennom det finske ordtaket ”we don´t leave our buddies behind” som betyr at man skal verne om sin beste og arbeide som et team. Marimekkos foretakskultur er derfor en atmosfære av tillit og åpenhet som de anser åpner opp for kreativitet og mot. Ved å jobbe utfra sine grunnverdier har Marimekko en langsiktig strategi som de anser å ha fått de dit de er den dag i dag. Sist, men ikke minst mener de at man skal ha det morsomt underveis.